Ankara

Excursia mea din 2022 în Estul Turciei nu cuprindea și Ankara, însă am fost nevoit să ajung aici în momentul în care n-am găsit niciun zbor din Kars fie spre Istanbul direct, fie cu escală. În consecință am ajuns la Ankara cu autobuzul, după un drum de 14 ore, pentru ca aici să am altă provocare, negăsind bilet de tren spre Istanbul. Prin urmare, am ales să petrec o zi întreagă în Ankara și să-mi continui drumul spre vest cu un autobuz de noapte.

Prima escală am făcut-o în zona veche a orașului, unde se găsește Castelul Ankara, zonă care este una dintre cele mai interesante din Ankara. Intrarea principală în Castelul Ankara este Poarta Degetelor (Parmak Kapısı), care conține un turn cu ceas amplasat pe bastionul din stânga și este orientat spre piața din față. Imediat după poartă este o mică piață înconjurată de mai multe case otomane restaurate și un o fântână în centru. Urmând străduța principală, cu multe case restaurate transformate în magazine de suveniruri, se ajunge la poarta din celălalt capăt al străzii, unde se poate urca și pe ruinele cetății. De aici se vede foarte bine orașul, dar și  Moscheea Sultan Alaaddin, finalizată în 1197 și cea mai veche moschee din Ankara.

M-am întors la piața din fața Porții Degetelor și am făcut următoarea escală la Muzeul Civilizațiilor Anatoliene. Muzeul este amplasat într-o veche clădire otomană folosită pentru depozitare în bazarul Mahmut Paşa și Kurşunlu Han. Muzeul nu este foarte mare, însă aici sunt expuse multe exponate, cele mai vechi datând din epocile paleolitică și neolitică și continuând cu exponate ale civilizațiilor care s-au succedat în Anatolia acum mai bine de 2000 ani.

Chiar în apropiere este Muzeul Çengelhan Rahmi M. Koç, muzeu amenajat într-un han construit în 1523 în timpul domniei sultanului otoman Suleyman I și care mai târziu a fost folosit ca depozit pentru mohair. Pentru vizitatorii care nu sunt foarte pasionați de istorie sau artă, muzeul este unul excelentă, întrucât conține câte ceva din toate: ateliere, costume, mașini, farmacie etc.

De aici am plecat spre Moscheea Hacı Bayram făcând o escală la Muzeul Poștei, întâlnit pe drum, spre surprinderea celor de acolo. Probabil că nimeni nu vizitează acest muzeu, iar un turist străin este o curiozitate destul de mare.

Moscheea Haci Bayram a fost construită în secolul a XV-lea și este una dintre principalele moschei din Ankara. Ea aparține de ordinul Bayrami Sufi și poartă numele fondatorului său. În curtea interioară a moscheii se găsesc ruinele Templului roman al lui Augustus), care are încă niște pereți în picioare și unde au fost găsite inscripții funerare ale împăratului Augustus. Moscheea Haci Bayram și zona ei înconjurătoare (districtul Haci Bayram) fac parte din Lista provizorie a Turciei pentru a fi inclusă în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.

După o odihnă binevenită de mai bine de o oră în moschee, unde m-am putut refugia și de căldura de afară, m-am îndreptat spre autogară și mi-am continuat drumul spre Istanbul, cu un alt autobuz de noapte.